петък, 6 февруари 2015 г.

Италиански инвеститори унижават българска шивачка

Бившата работничка в благоевградския цех за обувки на италианеца Пиеро Агустини - Диана Делева, поиска думата в „Струма”, за да разкаже за трудовата злополука, която претърпяла. Ето какво заяви тя:

„На 12-и май 2014 г. дупчех обувки и слагах капси. Машината е свързана с компресор, но педалът беше счупен и около 11.45 часа се получи някакво заяждане. Машината падна и капсата проби пръста на ръката ми и излезе навън. Изпитах адска болка, потече кръв, притиснах пръста и веднага отидох в болница ПУЛС, където бях приета по спешност и оперирана.

През август се наложи да бъде направена втора операция за премахване на нокътя, защото се беше инфектирал. Когато представих болничния лист в предприятието, ми казаха да подам молба за напускане, иначе ще ме уволнят. Бяха недоволни, че инцидентът бе определен като трудова злополука. Аз им казах, че ще си търся правата в съда и след като ми свършиха болничните, пуснах молба за неплатен отпуск.

Няколко пъти ми се обажда по телефона Пиеро Агустини, който започна да ме обижда, наричаше ме „путана“, „мерда“ и „мунец“. Заплаши ме да не се обаждам в полицията, тъй като имал връзки там и в прокуратурата, защото той ги обувал. След заканите последва предложение от 1000 лв. Не се поддадох на натиска и заведох дело за обезщетение в съда.

Първото заседание беше на 5-и ноември, а на 9-и декември получих заповед за уволнение. Бившите ми работодатели се бяха постарали да сплашат колежките ми, които под страх от уволнение подписали декларации, че не искат да работя с тях. Била съм недисциплинирана, говорила съм по телефона и др.

В „Пиерик шус” започнах работа през 2008 г. На 50-те шивачки се плаща минималната работна заплата, работим от 7.30 часа до 18 часа. Условията на труд  нямат нищо общо с европейските стандарти - няма топла вода, няма отдушници и лепилото се изпарява в устата ти. Оплаквали сме се в Инспекцията по труда, но в повечето случаи си затварят очите. След тяхна проверка все пак бяха сменени отдушниците, но последва наказателна акция. Спираха ни по 50 лв. от заплатите в продължение на 3 месеца. Шефката на цеха Маргарита Симеонова каза, че трябва да се изплатят отдушниците. Почти всеки месец се налагат глоби по 50 лв., без да се дава обяснение. Работничките събирахме всеки месец по 2 лв., за да платим на чистачката”, твърди Диана Делева.

33-годишната жена е от Гоце Делчев, но живее в Благоевград. Има 11-годишен син, който във времето, когато се лекувала, бил гледан от баща си. В момента е безработна и търси вариант да се издържа.

На първа инстанция Диана Делева спечели делото срещу италианската фирма, която съди за причинените увреждания. Тя претендираше за 10 000 лв. обезщетение за неимуществените вреди - болки и страдания, и за имуществени вреди в размер на около  80 лв. за лекарства и медицински услуги.

От италианската фирма оспориха исковете с аргумента, че злополуката е по вина на самата работничка в резултат на груба небрежност от нейна страна.

В хода на делото е извършена съдебно-техническа експертиза, според която машината за поставяне на капси е била изправна по отношение на капсуловането, но не е била достатъчно обезопасена - нямало предпазни капаци. Заключението на вещото лице е, че при обработването работничката е натиснала педала в момент, в който лявата й ръка се е намирала в опасната зона на работещата машина.

В хода на делото са разпитани като свидетели работници от цеха, които твърдят, че колежката им била разсеяна и бригадирката й правила често забележки. Съдия Таня Маркова прецени, че фирмата е отговорна за злополуката и я осъжда да заплати на пострадалата 4000 лв. обезщетение за неимуществени вреди и 27 лв. имуществени, както и да покрие съдебни разноски за около 1000 лв.

Диана Делева обжалва на втора инстанция размера и на обезщетението и е готова да заведе дело в Европейския съд за правата на човека в Страсбург, ако се наложи.

struma.bg

вторник, 3 февруари 2015 г.

В „ЯЗАКИ“ СМЕ КАТО В ЗАТВОР (разказ за условията на труд в „Язаки-Ямбол“)

„Там сме като в затвор. Работната ни седмица е шест дни на три смени, а понякога и без почивни дни. Работим повече от 8 часа, без допълнително възнаграждение. Практиката е при провинение – незакачен бадж, сядане и др. – отговорниците да раздават жълти картони и тогава ни лишават от бонуса, който вземаме за извършената  работа. Ако това се случи в края на месеца наказанието важи два месеца,“ коментираха работници. Червеният картон означавал директно предупреждение за уволнение. Другият вид наказания  били давани за допуснати технологични грешки. „Един да сгреши, страдат всички, а след това започва разследване кой е допуснал грешката по технологичната линия и настройват хората един срещу друг“ коментираха още работниците.

В завода не се допускало развиване на синдикална дейност, макар че с големи усилия и много нежелание от ръководството, вече има синдикална организация – тази на КТ „Подкрепа“. Веднъж една синдикална структура е била унищожена, чрез уволнение на членовете й.


http://business-sliven.eu

сряда, 28 януари 2015 г.

Робски условия на труд в японското предприятие „Язаки-България”

Българи работят денонощно, без да им се заплаща извънредният труд, а на края на месеца вземат непроменена с години заплата от 500 лева.
За този проблем сигнализираха на пресконференция от КТ "Подкрепа" и обърнаха внимание на работещите в компанията "Язаки България".

Дружеството е японско и се занимава с производството накабелно оборудване за автомобили. Проблемът обаче е, че десетки българи от региона на Ямбол работят в "Язаки България" при робски условия на труд, смятат синдикалистите.

Въпросът е повдигнат от КТ "Подкрепа" още през 2013-та година, когато синдикатът подава няколко сигнала до работодателя за това, че не спазва междудневна и седмичнапочивка, не отчита и не заплаща извънредния труд и той надхвърля максимума от 150 часа за година.

Сигналът тогава предизвиква проверка от страна наИзпълнителната агенция "Главна инспекция на труда", която завършва с протокол с установени нарушения.
Някои от тези констатации са за полагане на извънреден труд, заплащането на по-малко от него, непроменена работна заплата с години и не на последно място някои работници веднага са започнали дневна работа след нощна смяна.

Работа до 20 дни непрекъснато и несправедливо изплатени бонуси, са други трудности пред работещите в "Язаки България". Днес проблемът обаче се повтаря, като в края на миналата година работниците дори са спрели за няколко часа работата си в знак на протест.
На среща с представители на ръководството те са настояли отново за увеличение на работната заплата, премахване на сумарното изчисляване на работното време, използване на полагаемия по закон годишен отпуск и справедливо отпускане на бонуси.

Въпреки обещанията за промяна днес такава няма, което е накарало работещите да помолят за помощ КТ "Подкрепа" и в свое изявление да заявят, че няма да се съгласят да работят повече при такива условия на труд.

"Пет години тези хора са ги мачкали, мачкали. Те обаче са набрали кураж да искат промяна на това робско състояние", отбеляза на пресконференцията президентът на КТ "Подкрепа" д-р Константин Тренчев и напомни, че ако човек сам не поиска свободата си, няма кой да му я даде.


news.bg

неделя, 18 януари 2015 г.

БДЖ Е НА НАРОДА! Вълна от недоволство в страната заради спрените влакове (обзор)


17.01.2015.Железничари и недоволни граждани излязоха на национален протест в редица градове от страната. Спирането на влаковете предизвика вълна от недоволство и изкара на бунт хората в София, Варна, Горна Оряховица, Карлово, Шумен, Добрич, Криводол и др.

Над 1000 души участваха в протестния митинг срещу спирането на влаковете на жп гарата в Горна Оряховица. Участниците в митинга държаха плакати, на които беше изписано “Не на разрухата в българските железници“ , „БДЖ съм аз“, „Спирането на влаковете – геноцид“ . Присъстващите приеха декларация, в която се казва, че трябва да бъде спряна разрухата на българските железници.

80% от спрените от 12 януари 38 композиции преминават през гарата в Горна Оряховица, обясниха железничарите.

Хората приемат с недоверие твърденията на министъра на транспорта, че влаковете ще бъдат възстановени, а железницата ще си получи орязаните 40 милиона лв. Скептицизмът им е породен от факта, че все още няма решение за възстановяването на спрените композиции.

"Някой да е повярвал? Извинявам се много обаче един телефонен разговор между двамата министри и накрая финансовият министър казва "Да, ще осигуря парите, но след анотацията от Брюксел", някой да пита за КТБ Брюксел? Изсипаха се 5 милиарда, а сега за 40 милиона – Брюксел, тук се играе на нерви", коментира синдикалистът Дечко Гърков.

За цели региони железницата е единственият транспорт,  и без него те са обречени на обезлюдяване. Освен това железопътният транспорт е най-евтин и се отнемало правото на ученици, студенти и пенсионери да пътуват нормално.

"Пътувам Червен бряг - Горна Оряховица и до София, където имам син и внуци. Сега дано да ги пуснат пак влаковете, да помислят. Сега пътувам с 50% намаление за 4.50 лв. - 5 лв., а иначе с автобус сигурно ще ми излезе 40-50 лв.", пресметна пенсионерка.

"Искаме си влаковете. Няма да допуснем да бъдат орязани още 90 влака от 1 февруари. Говори се за 1400 -1500 души да бъдат съкратени само от пътническото предприятие. цифрата е ужасяваща, много народ трябва да си отиде, а за нашия град, създаден от железницата, това е пагубно", роптаеха притеснените хора.

Протестиращите приеха декларация до шефката на Парламента Цецка Цачева, премиера Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московски, в която настояват да се възстановят спрените влакове, да не се приватизират товарните превози, да не се закриват гари и спирки и да не се съкращават хора.

"Готови сме на преговори за решаване на проблемите на българската железница. Да не си и помислят, че ще направят оздравителна програма с орязване на влакове и съкращаване на хора. Няма да го допуснем", каза пред множеството шефът на Синдиката на железничарите в България Петър Бунев.

Над 250 души протестираха за втори път на гара Бели Извор, срещу спрените влакове, съобщи Петър Атанасов, кмет на врачанското село Власатица. В протестния митинг са се включили жители на община Криводол и селата Бели Извор, Власатица и съседните села. „Искаме да ни върнат влаковете, с които хората пътуват за работа, а децата за училище. Тук няма друг транспорт. Алтернативният превоз е със собствен транспорт, но хората нямат финансовата възможност за него“, допълни Атанасов.

Протест срещу решението на БДЖ за спиране на някои от влаковете в най-бедния регион на Европа - Северозападна България - се състоя днес и на гарата в Криводол

200 човека на гарата в Карлово са блокирали движението на бързия влак Бургас-София-Бургас. Това съобщи пред Дарик радио Любомир Милков от Синдиката на железничарите в България. Според него протестите ще продължат въпреки, че транспортният министър Ивайло Московски обяви, че БДЖ няма да спира нови влакове от 1 февруари.

Карлово е сред най-пострадалите райони от намаляването на влаковете в страната. Спрени са общо 9 пътнически влака от и до София, Златица, Сливен и Тулово, които минаваха през града. Така на практика много селища в общината остават без железопътен транспорт. Пред закриване е и Локомотивното депо в града.

"Община Карлово е с над 40 000 души население, повечето хора от малките населени места идват в града да работят, има и ученици. В момента нямат с какво да се придвижват, нямат и алтернативен транспорт, т.е. автобусен, така че сме твърдо решени да отстояваме правата на гражданите. Железопътният транспорт не е просто начин за пътуване, той е начин на съществуване за хората. Избират го защото е най-удобният, най-безопасният, екологичният транспорт. Цяла Европа набляга на екологичния транспорт, а ние с лека ръка разрушаваме това, което нашите бащи са ни оставили." - Недялка Зоева, кондуктор

Около 50 души, предимно железничари, се събраха на протеста във Варна и настояха за диалог с ръководството на БДЖ. Протестът във Варна беше организиран от секцията на КТ „Подкрепа“. Железничарите носеха плакат: "Да работим тук, а не в чужбина". На същото място, но в друг час, протест е организирал и Автономният работнически синдикат, който е издигнал плакат: „БДЖ е на народа, а не на октопода“.

Шуменските железничари, които също се вдигнаха на протест, пък поискаха оставката на ръководството на БДЖ. Въпреки че вчера стана ясно, че повече влакове няма да бъдат спирани, а досега спрените ще се преразгледат – на жп гарата в града се събраха около 100 служители на железницата, техни близки и хора от Шумен и региона, които ежедневно пътуват с влакове. Железничарите носеха плакати: „Икономията в БДЖ = мизерия в много домове“, „Повече влакове за народа, по-малко лимузини за правителството“ и др. Протестиращите ясно изразиха исканията си влакове да не бъдат спирани от движение и БДЖ да бъде стабилизирана.

„Въпреки че повече влакове няма да се спират ние искаме ясна стратегия за развитието на железницата в дългосрочен план. Искаме железницата да стане приоритет", заяви Румен Иванов - председател на синдикалната организация на работещите на шуменската гара.

В Добрич също подкрепиха БДЖ, протестиращите там се обявиха и за отварянето на ТЕЦ-Варна.

Над 12 хиляди подписа са събрани в Североизточна България срещу спирането на 38-те влака от 12 януари и намерението този процес да продължи. Това оставя хората в малките селища без редовен и евтин транспорт до училища и фирми в градовете.

В София протестът беше организиран от Гражданската инициатива „За обществен и релсов транспорт“ под надслов: „Железница в България – да или не?!“. Събраха се около 100 души. Издигнати бяха плакати: "Смъртта на БДЖ - за народа е въже", "БДЖ за хората, не за корпорациите" и „Приватизация = грабеж и ликвидация. Долу ръцете от БДЖ!“. Най-честото скандиране беше: „БДЖ е на народа!“. 

Обявеният мирен протест на Централна гара в Пловдив не се състоя, но за сметка на това подписката срещу спирането на влаковете и за защита на работещите в системата на железниците продължава. „За 3 дни сме събрали 650 подписа само в Пловдив и 15 хиляди в цялата страна", каза пред "Дарик" Стефан Петров от организаторите на инициативата. Подписват се както пенсионери, студенти и ученици, така и редовни пътници, обясни Петров. Подписката пред Централна гара ще продължи до 31 януари, след което ще бъде предадена на министъра на транспорта и информационните технологии Ивайло Московски.

Коментар на участник в инициативата относно "несъстоялия" се протест в Пловдив:

„3 дни железничарските синдикати ни разиграват относно въпроса дали те са пуснали уведомление за протест на Централна гара в Пловдив. Голямата ни грешка е, че не направихме това сами. В крайна сметка ни се каза, че протест ще има. Ние залепихме на масата за събиране на подписи "реклама" за протеста в събота, но малко след това се появи човек от синдиката заедно с полицай, за да ни предупреди да го махнем, тъй като не сме имали право да агитираме за протест, който не организираме ние. Все пак се разбрахме да дойдем да подкрепим железничарския протест като граждани. Вчера, ден преди протеста, посредством журналисти разбрахме, че разрешение за протест няма и никога не е била пускана молба. Имали сме само разрешение за събиране на подписи, но не и за протест. Затова отидохме само като събирачи на подписи. Въпреки това (!!!) и въпреки решението, оповестено вчера, хора, желаещи да участват в протеста се появиха, макар и на различни групички в различно време. Повече от 20 души дойдоха с намерение за протестни действия. Носеха и плакати. В крайна сметка се състоя нещо като "тих митинг" и продължихме със събирането на подписите, които може би вече са над 700 (само от Пловдив). Такава е историята на "несъстоялия" се протест в Пловдив. Остава съмнението за мотивите на железничарските синдикати да саботират по такъв начин протеста в нашия град.“

***

Припомняме, че от 12 януари 38 влака по слабо натоварени маршрути, основно пътнически, спряха работа поради намалената с 40 млн. лв. държавна субсидия за железницата, а по план от 1 февруари трябваше да спрат още 90. След редица протести в страната през седмицата, вчера (16 януари) бе взето решение втората вълна съкращения да бъде отменена.


СНИМКИ:

Горна Оряховица







Бели извор


Криводол


Карлово


Варна


Шумен





София









вторник, 30 декември 2014 г.

Работническа дописка за строителната фирма "Гарантстрой Коплект"

Получихме следното писмо от работник за строителната фирма „Гарантстрой Комплект“:


Фирма Гарантстрой Комплект, всички дето се пишат за началници, така мародерстват работниците си, че е някакъв ужас. Работиш като идиот до късно и все ще намерят накрая причина да ти отрежат заработеното. Сега понеже е краят на годината и направо се оливат в рязането на заплати, понеже им предстои пътуване до Америка. Идете, драги господа и не се връщайте!!!

неделя, 28 декември 2014 г.

Шивачки от Калофер блокираха Подбалканския път

23.12.2014 г. Шивачките от „Интендантско обслужване" - Калофер затвориха Подбалканския път София - Бургас. Те се разбунтуваха, тъй като голяма поръчка за армейски униформи е била спечелена от частна фирма, съобщава БГНЕС.
Служителите излязоха на пътя за около 15 минути с песента „Боят настана" и българския трибагреник. Те не се подчиниха на разпорежданията на органите на реда. Това стана причина на една от отговорничките в предприятието да бъде съставен акт.

Протестиращите настояват да бъде развален договорът с частната фирма и поръчката отново да се върне в калоферския клон. Те предупреждават военния министър, че ако в първия работен ден след Коледа - 29 декември, не отмени поръчката ине възложи работата на държавното предприятие, ще преминат в ефективни стачни действия и гражданско неподчинение. Хората настояват поръчката да бъде върната при тях, а да не се дава на частна фирма, тъй като това е единственият им поминък. Това предприятие е единственото, което осигурява работа и доходи на много от хората в региона.

Исканията на работничките на Интендантско обслужване са подкрепени от жителите на Калофер, като голяма част от тях се присъединиха към протестиращите.

Според измененията на Закона за обществените поръчки,Министерството на отбраната като принципал на „Интендантско обслужване" ЕАД може да възлага пряко на своите предприятие поръчки. Вместо да го възложи на калоферския клон, който шие униформи и за чужди армии, то лансира частна фирма. Поръчката е на стойност близо 4 млн. лева и е важна за Калофер. Синдикатите са сезирали с писма Министерството на отбраната, премиера и Народното събрание.

В последните години шивачките няколко пъти излизаха на протест заради забавени заплати.

news.bg

вторник, 23 декември 2014 г.

Чужди работодатели пренебрегват българските празници

Безспорен е фактът, че когато човек търси работа, трябва да бъде изключително внимателен. Също така е безспорен и фактът, че голям брой чужди фирми са навлезли в страната ни и осигуряват трудова заетост на българите основно заради евтината работна ръка.
Сравнително по-високото заплащане и по-добрите условия обаче носят след себе си ред препятствия пред наетите български служители.
Един от основните проблеми, с които се сблъскват работниците, е, че работодателят чужденец пренебрегва официалните български празници и работниците са принудени през тези дни да бъдат на работното си място, вместо да се приберат в домовете си и да бъдат заобиколени от семействата си.
Абсурдното в случая е, че чуждите шефове зачитат официалните празници на страните от Европейския съюз и осигуряват почивни дни за служителите си. Това съобщи председателят на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) Ана Джумалиева за „Новинар“. По думите й в комисията са постъпвали не едно и две подобни оплаквания, върху които членовете й са разсъждавали.
В един подобен случай магистратите от КЗД дори са установили дискриминация от страна на световноизвестната компания, която има клон в България.

Оказва се, че картинката в чуждите клонове далеч не е толкова розова, колкото някои хора я описват. Сред проблемите на служителите на чужди работодатели не липсват и такива за тормоз на работното място, потискане заради етническа принадлежност и преследване.

Върху такъв случай членовете на комисията са заседавали срещу ръководството на супермаркет в София, притежание на голяма чужда търговска верига.
Перничанин, който е от смесен брак и един от родителите му е ром, а другият – българин, бил принуден най-редовно да чува по свой адрес думата „мангал“, трябвало да работи повече дни от колегите си, а на всичкото отгоре бил и обвинен в кражба, за която не било доказано, че е извършил.
В друга жалба пък КЗД е наложила глоба от 800 лв. на чужда търговска верига. Причината била, че дружеството отказало на софиянка да заеме обещаната й вече длъжност като касиер заради решение на ТЕЛК, което освидетелствало жената като инвалид.


Александра Коларова, в-к „Новинар“

петък, 5 декември 2014 г.

Още едно мнение за фабриката „Монтюпе“-Русе

Публикуваме още едно мнение за френското предприятие в Русе, изпратено ни от работник  


Работя в „Монтюпе“ 7 години. За какви отрови става въпрос – франсетата казаха ,че АМИН-ът бил полезен за здравето,всяка година ни правят прегледи и ни изкарват като новородени,здрави ........Само се чудя защо от 2 години насам имам всекидневно главоболие, виене на свят, отпадналост, умора, повръщам и т.н. И други колеги са така............... Да не говорим за алуминевите изпарения, прахът, който дишаме. „Монтюпе“ е СТРАХОТЕН за самоуубиийццциии. Аз съм един от тях... Нямам избор, по-добре да умра от отровата в завода, отколкото да умре семейството ми от глад....

сряда, 19 ноември 2014 г.

Защо безработен баща на 3 деца беше лишен от здравноосигурителни права?


Колко капки човечност и състрадание са останали в държавните служители в Агенцията по заетостта в Луковит, след като без да им трепне окото са лишили от здравноосигурителни права един пострадал безработен баща на 3 деца от село Торос поради една формална причина – човекът не е могъл да се разпише в точния ден в бюрото по труда заради счупената си ръка.

петък, 7 ноември 2014 г.

Стохиляден работнически протест в Брюксел

06.11.2014. Трите най-големи синдиката в Белгия свикаха днешния протест в знак на несъгласие с предвижданите от новото правителство реформи, свързани с повишаването на данъците, намаляване на покупателната способност и увеличаването на възрастта за пенсиониране. При стълкновения между полицията и протестиращите има сериозно ранени. Нанесени са и значителни материални щети.