петък, 6 юли 2012 г.

Интервю с Костадина Кунева

- Г-жо Кунева, чухме, че гръцкото следствие праща в архива разследването срещу злодеите, които ви изгориха с киселина. Над 3 години минаха, откакто се опитаха да ви убият, задето като синдикален лидер бранихте правата на чистачите в Атина.

- Две дела бяха образувани в Гърция за това, че хвърлиха по мен киселина. В първото се търси извършителят и неговият поръчител. То се прекратява, защото изтича законовият му срок.Но продължава второто разследване, в което се проучват всички фирми за почистване - дали спазват нормативите, какви хора работят в тях, в какви връзки са помежду си. По него има разкрития, но е рано да се каже какви.

- Гръцките профсъюзи, които организираха масови протести във ваша защита, бяха убедени, че работодатели в сферата на чистотата стоят зад покушението.

- Да, защото аз получавах доста заплахи именно заради синдикалната дейност, с която се занимавах. Бях чистачка в атинското метро и главен секретар на Синдиката на фирмите по почистването в Атина и Пирея. В организацията участваха хора от 80 фирми в бранша и отделно домашни помощнички от десетки националности.

- С какво ви плашеха?

- Че ще ме убият. По телефона ми го казваха. Пращаха ми хора с такива закани - колежки, познати и непознати. Увещаваха ме да спра да се занимавам със синдикатите. Казваха ми: що за глупост е да претендираш за законност в низините, при чистачите, нали виждаш, че и горе в политиката няма управия...
Тормозеха ме всячески - пишеха лъжливи доноси срещу мен до съда...

- Не разбирам как така една чистачка, и то чужденка, може да бъде забелязана от богатите и да стане трън в очите им даже?

- Синдикалната дейност в Гърция е много по-значима от тази в България. Всичките права, които гръцките работници имат, са извоювани с борби, с кървави борби.
Днешните българи получаваха наготово трудовите си права при социализма. Сега ги губят, но се спасяват поединично.
Обикновените гърци разчитат много на синдикатите. Аз като лидер се борех да спрат да ни режат заплатите. Ние работехме по 6 часа и 40 минути на смяна. Нарочно беше направено така, че да не ни плащат за пълен работен ден от 8 часа. И почивките ни не се спазваха. Така мамеха не само нас, а и болничния персонал, и част от администрацията.
Аз изрових европейските закони - че ни се полагат пълни заплати. Извикахме на проверка осигурителни институции и инспектори по охраната на труда. Събрахме архив, който жестоко удари работодателите. Доказахме, че те не спазват нито договорите, нито гръцките и европейските закони.

- Какъв беше резултатът?


- Убеждаваха работниците, че аз лъжа. Някои вярваха, особено малограмотните. Аз не че съм много учена, но съм завършила история...
От синдиката бяхме залепили в метрото обяви - за правата на работниците по Трудовия кодекс. В отговор някой напечата специални плакати: "Костадинка Кунева лъже!" Облепиха с тях стените на стаичката ми. По едно време никой не смееше да говори с мен, даже мои приятелки не смееха да ме поздравят. Минаваха край мен с наведена глава.
Най-много се разгневиха работодателите ми след една среща с тях на синдикалисти и инспектори от социалното министерство. Беше 2-3 седмици преди да ме залеят с киселина. С часове говорихме на тая среща. Накрая бяхме така изнервени всички, че за малко да стане бой с юмруци. Аз взех думата накрая. Бях рязка, цитирах нормативи и протоколи от проверки. Представителят на министерството слуша, слуша и ядосано се обърна към работодателите: Аз защо не ги знам тези неща?!
Тази среща беше уговорена между тях. Но аз развалих уговорката май.

-Скъпо платихте за това.

- Да. Три години и половина откакто ме заляха с киселина, претърпях над 25 операции - повечето с пълна упойка, от 3-4 часа нагоре. Поне две години още през месец-два ще трябва да се подлагам на още операции. Киселината изгори трахеята ми. Изгубих едното си око, остана 30% от зрението ми. Отровата разтопи гласните ми струни, дишам през трахеотомия (тръбичка). Не знам дали някога пак ще мога да поемам дъх през носа и устата си. Изгорен е клапанът на стомаха ми. Спя седнала. Не мога да лежа, защото киселините ме изгарят.

- Чу се, че за атентата срещу вас е задържан един албански емигрант.

- Беше погрешка. Албанското момче беше изгонено от работа. Аз му помагах, водех го по институциите да подаде жалби, за да му платят обезщетение от фирмите по чистотата. Задържаха го, защото от него бяха последните обаждания в моя телефон.

- Много българки работят като домашни помощнички в Гърция, нали така?

- Страшно много. Работят и като чистачки в метрото.

- След покушението срещу вас имаше обещания, че законодателно ще се сложи край на безправието им. Така ли стана?

- Да. В метрото вече се спазва петдневната работна седмица на чистачите. По-рано нито ни даваха почивните дни, нито ни ги изплащаха. Получавахме със зор по един почивен ден на месец. След станалото с мен заплатите пораснаха с 200 евро. А вземахме месечно по 400 евро, колкото са помощите за безработни...
При домашните помощнички обаче не настъпи промяна. Законите не стигат до тях. Домовете, в които работят, са частна собственост. В тях трудно се влиза на проверка. И никой не знае домашната помощничка колко часа е работила, яла ли е, пила ли е вода.
Наскоро една жена, плачейки, ми разказваше: пращат я да пазарува 4 пържоли, 4 картофа. А петата в дома е тя. Позволяват се само да топи с хляб олиото, в което е готвила. По закон на домашните помощнички се полага един почивен ден седмично. Но повечето не го получават, или не го ползват - не смеят да излязат на улицата, понеже са незаконни... Въпреки това има много българки на тази работа. Понеже в България пък съвсем няма с какво да си вадят хляба.

- В кризата намаляха ли българките, които търсят в Гърция препитание?

- Някои заминаха. Накъде - не знам.

- Вие защо напуснахте България?

- Синът ми се роди с болно сърце. Кардиолозите в България ми поискаха много пари за операция. Направих сметка, че до края на живота си не мога да ги събера. След демокрацията имах в Търново малко магазинче за дрехи. Затворих го и тръгнах да търся зад границата спасение... Изгарянето не бях предвидила обаче.

- Окайваш ли съдбата си?

- Не се самосъжалявам. Във всяко лошо има и добро. Благодарение на нещастието си се запознах с много добри хора. По-рано мислех, че егоизмът царува над човечеството, но видях, че не е така. Обикновени хора след нападението ми оказаха голяма подкрепа - на мен, на майка ми, на детето ми.
Като излязох от болницата, видях Атина залята с плакати - "Костадина, не си самичка". Още ги виждам по мостовете, когато излизам.

- Телевизията показа масовите протести във ваша защита.

- 30% от разходите за операциите ми пое гръцката осигурителна институция. Обикновени хора ми дариха останалото - работници, пенсионери, повечето непознати. Внасят по сметката ми, носят у нас...

- Предполагам, че след всичко, което сте претърпели, обществената дейност ви плаши и отвращава.

- Не. Аз не съм спряла да се занимавам с обществена дейност. Нищо, че не мога да се движа и да говоря както преди. В болницата идваха при мен синдикалисти, давах им идеи. Сега участвам в движението на жените против дълга в Гърция.

- Против дълга?

- Дългът на Гърция не е истински. Голям процент от него е измислен. Европейските пари и стоки, за които завиждат на гърците, не са идвали при тях, при обикновените хора, те са се разпределяли във властта.

- Гърция ли стана вашата родина? Тя ви дари жилище.

- Моята родина е България, аз друга нямам. Но се смятам и за гражданин на света. И във Франция се налага да живея, там ми правят операции.Имам идея да направя международна организация в защита на хора, залети с киселина. Запознах се с такива хора в Гърция, Турция, Сърбия. Мой съмишленик е например един гръцки адвокат, залят с киселина, защото по едно дело засегнал престъпни интереси. Имам проект за предложение до Европейския парламент - за строг контрол над продажбата на киселини, какъвто има за наркотиците.

- Сега сте в България, скоро си заминавате.

- Връщам се отвреме навреме. Синът ми много харесва Силистра, където съм родена.

- Как се променя България през вашите очи?

- В провинцията е много потискащо. В Силистра, Търново, Габрово - всичко е старо, ръждясало. Дупките по улиците стават все по-големи. Хората изглеждат все по-зле - отрудени, недоволни, потъмнели. Няма работа, няма я надеждата от началото на демокрацията. Всичко овехтява и издава мизерия. Новите постройки тук-там показват контраста между бедни и богати.

- Но гърците са по-зле от нас.

- Това е лъжа. Дългът им е по-голям от нашия, да. Перспективата им може би е по-мрачна. Но засега хората в Гърция живеят много по-добре от нашите. Имат икономически запаси и имоти, от които вземат наеми. Въпреки това са на улицата и се борят за правата си. А българите робски си мълчат. Чакат да дойде я царя, я някой друг герой да ги направи щастливи и богати. Но такова чудо няма да стане.



3 коментара:

  1. Не съм съгласен с Костадина за това дали дългът на гърците е реален или измислен-в Гърция "българин" е мръсна дума и омразата към нас е огромна-"били сме с Германия през Втората световна война".
    Реално тя или не знае за дългът на гърците или няма как да каже истината и и е удобно да свири на тяхната цигулка-тоест да ги защитава.
    Гърците живеят като царе-ако има чужденци на външна работа тя е по полето-без осигуровки,договори,натикани в бараки като често не им се дават никакви пари.
    Сега в Гърция има много фирми за почистване като масово се търсят и работят чужденци там.Защо чужденци като безработицата и кризата им е голяма поне по техните думи?Защото се работи без договор или ако въобще има такъв договор то се работи за 2.5 евро на час с обещание за вдигане на парите след време.Все едно не чистиш,но си в сложна професия и трябва да се обучаваш години за да ти вдигнат заплащането.Кандидатствах в една фирма-влизам в офисът-българка пред пенсия си търсеше "енсими",тоест натрупаните осигурителни вноски за пенсия за да може да и изчислят пенсията,младо румънче проплака на шефката-"имам приятел в Германия,ще отида там,защото с тези 200 евро,които ми давате не мога да си платя дори наемът и сметките,камо ли храна и други разходи".
    Често в фирмите по почистване парите се бавят,идеята е чужденците да нямат пари дори за преживяване и да търпят безобразията на местните робовладелци.
    За домашните помощнички-в Атина само има близо 70 фирми,работещи с чужденки за наемане като домашни помощнички-търсят се чужденки,ако може да не са дори българи и румънки.След влизането ни в ЕС ни трябват по-малко документи и не сме толкова удобни за експлоатация като работници извън страни от ЕС.
    Самите гърци си плащат поне 200,често 250,дори 300 евро на фирмата за да им намерят жена чужденка-ако може направо от родината си да тръгне от местната и фирма посредник.Каква е идеята,защо дори си плащат за чужденки при тази криза и при толкова безработни гъркини?Отговорът-експлоатация!Готвене,чистене,гладене,ако жената е хубава може и намеци за секс.Да,някои са скачали от терасите и така са си тръгвали от разни дърти вампири мераклии!
    Не взимат чужди с ИКА,тоест на договор,защото може и нищо да не платят като заплата.Един вид-плащайки си на фирми посредници местните си избиват парите в рамките на по-малко от месец.
    Обяви за домашни помощнички за гъркини-поне 800,та дори 1000 евро с договор за работа,едва ли могат да експлоатират местна гъркиня в родината и и да я лъжат.
    Много домашни помощнички са били и "носолефтрия"-"медицинска сестра".Ако има професията трябва да гледа трудно подвижни,хора полудели,да им бърше задниците,да слага памперси,инжекции,да прави превръзки.Престой заедно с болният в болница-пари съвсем малко отгоре,ако може и нищо отгоре към заплатата и!
    Колко взимат гръцките придружителки-гледачки на болни в гръцките им болници-100 евро не си ги харесват!На смяна!Да,информацията мие е проверена и е сигурна,проверете и вие от жени стоели в Гаргамелия!

    ОтговорИзтриване
  2. Външна работа за чужденци-строежи,земеделска работа,работа по инфраструктурни проекти-някои и по програми на "Европейски съюз",домашни помощници.Масово без договори-ненормирано работно време,смешно ниско заплащане,липса на стаж,липса на здравни услуги и най-вече никакво плащане ако работодателят не пожелае това.
    Закони има но гърците си затварят очите ако си чужденец!Казвам го от личен опит.
    Платих два наема за една мизерна гарсониера,но нямах право на договор още заради липсващи документи.Хазяите ми дават под наем няколко апартамента-"бедните" гърци имат по повече от едно жилище като нещо нормално,като "отче наш" си го имат!Та отивам в данъчното,казвам си адресът,казвам,че хазяите ми ми нарушават правата като поради шум не мога дори да спя в мизерната си стаичка,наречена гарсониера!
    Човекът от институцията буквално ми каза,че не може да разбере какво му говоря,отивам на друго гише,разбраха ме,видяха адресът и ми казаха,че не могат да ми помогнат.Грък-клиент пред гишето ми се усмихна,хвана се за чатала и ми показа какво ще взема от хазяите си като дадени напред пари-един вид хем нямам право на договор поради липсващи документи за престой а трябваше да живея някъде хем от данъчното не искат да спазят законите и ако не ми върнат парите-дадени с касова бележка и докато живея на реален адрес има доказателство,че съм там само по себе си!Откъде пари като неплащането на данъци за гърците е национален спорт!!!И гърците си затварят очите,когато си чужденец без последствия от тяхна страна!!!
    Въпросните хазяи имат поне 3-4 жилища под наем,не плащат данъци и никой не ги закача за нищо!Лъжат и експлоатират чужденците,но насреща нищо!
    През 2009-та година баща ми замина да работи на остров Родос по инфраструктурен проект-изграждане на тръбопровод.Извън населено място,без питейна вода,електричество през работно време,но не и нормални жилищни условия,без договор!Изгониха го на 40-тият ден като куче,с 20 евро в джоба "да стигне до Кулата".Добре,че някакъв "грък" от крадена България в Солун,бакшиш си дал телефона за да ми звънне и да му купи за ядене,че да не се мъчи,че си го прибрах от там.
    Отиваме на друга работа в Гърция при предварително удобрение-"съжаляваме,работа точно сега нямаме,може би след 2 седмици"-и това при предварителна уговорка за такава.Напускане на работа в България заради чужбина,пътни разходи-за наша сметка!
    Разболявам се сериозно от хепатит-не мога да вляза в болница!Имам европейска здравна карта-тях не ги интерасува,документите не значат нищо щом си чужденец!Чакане за помощи от гръцката държава-вече година и ти "губят документите" понеже подарените им от простосмъртните им братовчеди-международните банкери пари ги искат за тях!
    Помощи се взимат за 105 различни болежки в Гърция,до живот,ако си сключил брак,ако си студент-докато следваш,ако не и цял живот след това!Отделно помощи за отопление-поне 25 процента помощ при стотици литри на година заявени за "нафта за отопление",не,че в южната част не е 15 градуса покрай нова година,но черните гърци не са от Европа,но нашественици покрай нашите земи и в Европа им е студено като на арабите.Кръвта им не е от тук,затова и мразят българите,защото нашата земя и част от населението ни са откраднали и са му промили мозъка!Но генетично са братовчеди на евреите и затова се мълчи за тях,правят им реклама и им наливат пари!
    Стотици евро всеки месец на "безработен грък",поне 360 на месец за безработица и отделно,че милиони са "тежко болни",но си работят без осигуровки и си правят немалко парички-това 1000 евро дори не са сериозна заплата за тях.

    ОтговорИзтриване
  3. Целият свят ще разбере какви са гърците,откъде са дошли,за фалшивата им история,за манталитетът им,за гръцките помаци-промити мозъци-като в Македонска България-какъвто и да си само не и българин ИМЕННО ЗАЩОТО ТОВА СА НАШИ ЗЕМИ И НАСЕЛЕНИЕ!Но гаргамелите глобалисти интернационалисти винаги са работели против българите и други бели и древни народи и това ще се разбере от цял свят!Затова и Гърция е супер богата,за нея се лобира по цял свят,освободени са от завзета отвътре Англия и Франция,наливали са им пари,воювали са за създаването на изкуственото си изобретение Гърция и за да могат да се изхранват и да имат сили са откъснали наши земи и население,тея белите и хубани,които са помогнали и са се интересували от Костадинка.И тези гръцки помаци,наша кръв след години ще разберат кои са и откъде са,защото за турските помаци се говори,но за гръцките-никога,за македонските българи се говори,просто,защото не е могло да остане скрито и е в близките сто години и има живи хора,а при живи свидетели история не може да се фалшифицира ефективно.
    Затова и за България говорят само,когато трябва да ни наплюят за нещо лошо,независимо дали ние сме виновни,сега случаят с момиченцето Мария го направиха за антиреклама против нас,за да може след 2014 да не ни харесват като работници извън България,слушаите ми думата,всичко е антикампания против нас!
    Затова майка ми чу от гъркът си работодател:"Ама как ни работите на гърците шефове в шивашките цехове в България за по 100-150 евро,ама как сме ви били през воините и как сме ви клали"И въпросният грък е черен,с гърбав нос,огромните,характерни уши за тяхното племе.А белите "гърци" са хубави,свестни и странно как не мразят българите,поне не и тези,които аз съм срещал!А бели "гърци" са ми помагали в Гърция,на мен и на майка ми,както съм сигурен,че е било и при случаят с Костадинка,да е жива и здрава жената!
    За това запомнете-външният вид е отражение на вътрешният вид!Красив отвън-красив отвътре!Неслучайно красотата е издигната в култ,не грозотата!
    Неслучайно ни мразят черните гърци,които са асимилирали наши сънародници,които ни помагат без дори да знаят откъде кои са наистина те и ние.И черните си помагат така-това е кръв кръв привлича!И това е нормално,така и трябва да бъде!
    После защо Костадинка страда в Гърция-такива са,против нас са,против всички чужденци са!
    В Гърция на черните лъжци,убиици и интриганти им трябват туристи или роби!Забравете за нормален живот освен ако нямате връзка с местен човек или нямате много сериозно образование и стаж зад гърбът си!
    И работете само и само с договор!Ако не ви дават-не сте за тук!
    На един арабин му запалиха магазинът в Атина просто,защото е чужденец а гърците не искат чужденците,които преуспяват,не издържат от злоба и завист!
    Ако искате свестни гърци-не се омешваите сред черните и грозните от тях-ще изгорите,ще ви лъжат и използват!Работа като домашни помощнички,като чистачки по-добре не започваите!
    За хора с поне малко гръцки се намира и друга работа и гледаите да е с осигуровки.Риск се поема само ако имате познати работещи в гръцки фирми и към тях са лоялни.
    Извинявам се за многословието,дори не съм засегнал още двама души прецакани роднини от Кипър с липса на заплащане и един колега с неизплатени две заплати,дори и при наличие на подписан трудов договор!
    Реално частните случаи на прецакани са адски много,гласност получават тези,които решат да се борят за правата си,тези,които не искат да се примиряват!
    Господ няма да ви помогне,помогнете си сами!

    ОтговорИзтриване