сряда, 7 декември 2011 г.

Протестиращи работници обсадиха сградата на шуменската „Родопа“


Двайсетина протестиращи работници от цеха за консерви в шуменската фирма „Родопа 1882“, наети кампанийно да навиват лозови сарми за помощите на Европейския съюз за бедни, днес сутринта (28.11.2011) обсадиха административната сграда на комбината.

Те настояваха да им бъдат изплатени дължимите суми за три седмици. За съжаление, хората са подписали граждански договори и никъде в тях не е фиксиран срок за плащане на трудово възнаграждение. „Имаме устна договорка с директора да ни се плаща всяка седмица. В обявата във вестника също пишеше, че търсят работници за навиване на сармички на седмично заплащане“, гневяха се хората. По техните думи, до средата на септември всичко вървяло добре, но оттогава заради проблеми в производството парите идвали със закъснение. Поръчката за консервите с лозови сармички била изпълнена вече, хората си предали пропуските във фирмата и сега никой не ги допускал до комбината. Вчера те мръзнеха пред административната сграда на шуменската „Родопа“ и чакаха директорът Панко Панев да се върне от Варна, за да си вземат парите. „Имаме семейства и деца. Затова сме дошли тук, не от хубаво. Парите ни трябват спешно и няма да мръднем, докато не ги вземем“, заканиха се работниците.

За една завита сарма те получавали по една стотинка. Средно на смяна се стигало до 2000  сарми, което прави 20 лева на ден. Наетите работници за целия период на кампанията от юни досега нямали пенсионни осигуровки и времето, което са прекарали в шуменския месокомбинат, не им се брои за трудов стаж. Повечето хора били от селата и ги извозвали с автобуси, обясниха протестиращите.
Потърсихме директора на шуменския месокомбинат Панко Панев за повече информация. Охранителят на административната сграда обаче заключи входната врата и се скри вътре. „Администрацията днес не работи, а шефът го няма“, отсече пазачът. Опитахме се да намерим Панев по телефона, но секретарката му обясни, че бил по работа извън града.

Какви са причините за вашия протест?

Стоянка ГЕНОВА: „По силата на граждански договор, с който съм започнала работа във фирма „Родопа 1882“, съвестно съм си изпълнявала задълженията. Ръководството бе коректно до едно време, като ни плащаше всяка седмица според предварителната устна уговорка. Аз съм рискувала да попълня този граждански договор и да работя без осигуровки 5 месеца, тъй като ми трябват пари. Ние сме тук, не защото искаме да се конфронтираме с ръководството. Разбираме, че те имат проблеми, но ние също имаме проблеми. Не сме получавали пари от 3 седмици. Лично аз имам да вземам за едната седмица 170 лева, за втората – 120 лева и за последните 3 дни – 36 лева. Затова съм тук. Никой не ми е казал, че ми отказва да ми плати, но никой и не ми е платил още“.



Семра ОСМАН: „Аз работя от 3 месеца в консервния цех. Постоянно ни лъжат, че ще ни дадат пари. Поръчката вече приключи, а не са ни платили всички дължими суми. Не са ни дали възнаграждението за 3 седмици. Виждате, че никой не ни пуска във фирмата и никой не излиза да ни каже кога ще ни бъде платено. Подписала съм този договор, защото се нуждая от пари. Имам дете инвалид, за което се грижа. Имам още едно малко дете. Надявах се на тези пари и затова съм идвала да работя“.









Синан САЛИМОВ: „Аз съм на 19 години и това ми е първата работа. От 6 месеца съм в консервния цех на фирмата. Първите седмици ни даваха редовно пари, но после нещата се усложниха. Уж тази седмица да ни платят, после казват, че другата. Все нямат пари и не знаят кога ще ни платят. Тук съм, защото имам да вземам пари за 3 седмици. Никой обаче нищо не ни казва и никой не ни обръща внимание. Питахме охранителя, той казва, че не знае“.









Надка АНГЕЛОВА: „От 5 месеца работя тук и навивам сарми. В началото ни плащаха редовно, но после започнаха да ни лъжат. Ние все се надяваме, че ще ни дадат това, което ни дължат, но нали виждате, че седим и чакаме. Никой нищо не ни казва. До последно работихме и накрая какво? Казаха ни да си издадем мантите и ботушите и край. Дадоха ни по едно талонче и сега чакаме срещу него да си получим парите“.


В-к „Шуменска заря”

Няма коментари:

Публикуване на коментар